IniciEnrereAlfonso Borragan

Alfonso Borragan

SANTANDER, 1980

La pràctica artística d’ ALFONSO BORRAGÁN (Santander, 1980) s’articula entre la recerca, la docència i la producció. El seu treball ha estat descrit com un “vague momentum”, l’instant crític en què es potencia la generació d’imatges.

Com a artista, reflexiona a través d’imatges que no existeixen i de grafies i traces latents de l’experiència. Mitjançant assajos de superposició, distorsió, ocultació o reformulació, explora els seus límits eventuals. Elabora els seus processos a partir dels buits de la visió, el mesurament d’allò no mesurable o les paradoxes que inverteixen les creences populars i científiques.

El seu treball es pot interpretar com la revelació i seguiment d’una experiència irreproduïble. Les seves obres tracten de canalitzar una experiència, construeix situacions i dispositius que neixen per consumir i que tracten de modificar la percepció de la realitat, interferir o ampliar-la. Aquestes es desenvolupen a nivell simbiòtic amb l’home, mitjançant una correspondència que s’acciona a través d’ ell i desapareix amb ell. Les seves obres s’articulen entre elles formant part d’un sistema de relacions en procés. Com a part de la seva metodologia de treball activa llargs períodes d’investigació relacionats amb el context. Construeix equips de científics, antropòlegs, geòlegs i altres tècnics que amplien i elaboren diferents visions durant aquests processos.

Alfonso Borragán va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona i al MFA Slade School of Fine Arts de Londres, on viu actualment. Ha desenvolupat i compartit treballs a Espanya, Portugal, Alemanya, Regne Unit, Suïssa, Noruega, Canadà, US, Colòmbia i l’Índia. Els seus últims treballs s’han pogut veure a Plataforma Bogotà (Fosfofagia 04); a l’Institut Cervantes de Nova York (Documentation of 19 days living in a cave), a la Slade School of Fine Arts, Londres (Aether), a la Khoj Artist Association, Índia (Fosfofagia 03) o a Blackboxxx, Basel (Watergames). Actualment és professor al programa Arts and Science (BASc) al Unviersity College London i ha impartit classes, tallers i conferències a la Slade School of Fine Art, Camberwell College of Arts, London College of Communication, Swansea Metropolitan, Plymouth University of Arts, Universitat de Cantàbria, Universitat de Barcelona, Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC) o a l’Institut  d’Estudis Fotogràfics de Catalunya.

Selecció d’últims projectes i exposicions: “No man’s Land” exposició individual (Palmadotze, 2018), “The Shape of Memory” (Fundación Botín, taller, 2017); “acción # pensamiento” (Centro Huarte, Navarra, taller, 2016); “Marentus. La glàndula de cera” (La Place, BCN, exposició, 2016); “Marentus “ La Place & FoodCultura (BCN, Acció, 2016); “Light Hunters: Photosynthesis” (Hangar, BCN, taller); “La Línia” (Bogotà, Acció, 2015); “Sector Primario” (MUSAC Lleó, exposició, 2015); “Ars’tronomy” (La Casa Encendida. Madrid. Exposició, 2015); “Paisatges, l’estigma d’allò social” (Comissariada per Imma Prieto, Palmadotze, exposició, 2015), “Ap (p) artament” (Sant Andreu Contemporany. Barcelona. Exposició, 2014); “Ötzi” (Bethnal Green Church, London, Exposició, 2014); “Litofagos: aeròlit” (Born Cultural, Barcelona, Show, 2014); “Black Ceramics” (Palmadotze: Reset II, BCN, 2013).

"Hidronoma", 2015 – 2018 | Instal.lació: Col.lecció de 247 hidrolits, estanteria de fusta.

"Hidronoma", 2015 – 2018. (Detall de 3 hidrolits)

"Human Chain" _ Magdalena River, 2015 | Collective Action | Fotografia | Edició: 3 + PA | 16 x 29 cm

“Ceràmiques negres”, 2010 | Càmeres estenopeiques de ceràmica |

"Magdalena", 2015 | Vidre, làser i concentrat de sediments, aigua destil•lada | Peça única.

"Pesa n. 01. Río Llierca", 2011 | Sèrie "Aqua Games" | Col.lecció de Vídeos.

"Omago n. 09", Barcelona, 2014. Peça de vidre òptic, llum i imatge latent. Mides Variables. Peça única